Praktijk

Praktijk van meditatie


Voor meditatie is tijd nodig. Het is niet goed wanneer je steeds wordt afgeleid door anderen. Alleen in een kamer of buiten is daarom geschikt. Het hoeft niet lang te duren, als er maar geen haast bij is. Tussen het overdenken door is het goed steeds dingen in gebed bij God te brengen en te bidden om de hulp van de Heilige Geest.   

Overdenking van de Bijbel


Het Woord van God is letterlijk het begin van alles. Door het spreken van God zijn de hemel en aarde ontstaan. De Bijbel is ook het begin van ons geestelijk leven en de dagelijkse voeding ervan. Om die voedingsstoffen tot ons te kunnen nemen is het nodig om rustig te lezen en te overdenken. Het helpt om een aantal vragen te stellen aan de tekst of het gedeelte: wat leert deze tekst ons over God, de mens en de boze? Het is goed om één tekst van een gedeelte eruit te halen om daar dieper op in te gaan. Gewoon de woorden laten inwerken door even niets anders te doen dan aan de tekst te denken. God wil het overdenken van Zijn Woord gebruiken om ons iets te leren wat nuttig is voor onszelf en ook voor anderen. In de kerk en in het gezin moet de Bijbel worden uitgelegd. Een eenvoudige manier om het voor te bereiden is antwoord te zoeken op de volgende vragen: 
• Wat staat in dit Bijbelgedeelte/deze tekst centraal? 
• Welke andere Bijbelse onderwerpen hangen hiermee samen? 
• Hoe kan ik het toepassen op mijn/ onze situatie?

Overdenking van eigen fouten en slechtheid


In het ‘Onze Vader’ staat de bede “En vergeef ons onze schulden, zoals ook wij onze schuldenaren vergeven”. De onderwerpen in het ‘Onze Vader’ zijn dagelijkse gebedspunten. Het is een gebed om dagelijks brood, maar ook om dagelijkse vergeving. Het is noodzakelijk om te weten waar vergeving voor nodig is, anders wordt het gebed een dode gewoonte of ritueel. In de overdenking kan iemand zijn/haar eigen zonden ontdekken. Het is allereerst nodig voldoende tijd te reserveren. De zonden van een bepaalde dag of periode komen naar boven door rustig je eigen gedachten, daden en verlangens na te gaan. De één heeft een gevoeliger geweten dan de ander. Daarom is het van belang om jezelf te meten aan het Woord en de Heilige Geest te bidden om concrete dingen aan te wijzen. Het hart van een mens werkt vaak niet mee, omdat het dingen zo wil uitleggen dat het meevalt. De Geest maakt ons eerlijk en het besef van Gods heiligheid ontneemt excuses. Het is goed om dagelijks je eigen leven te overdenken, maar het kan ook naar aanleiding van een bepaalde gebeurtenis, zoals een overlijden, of als voorbereiding op een belangrijke (kerkelijke) dag.

Overdenking van Gods genade


Het evangelie, goede nieuws, is dat Jezus Christus gestorven is om mensen van hun zonden te verlossen. De overdenking van Jezus’ verlossingswerk kan leiden tot geloof in Jezus Christus. Zo krijgen wij er deel aan en gaat het ons veranderen. De Bijbel biedt veel aan om de verlossing te overdenken. In het paradijs wordt het al beloofd en in de beschrijving van Jezus’ laatste dagen wordt er tot in detail over geschreven. Het is goed om erop te letten dat de verlossing iets is van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. De overdenking moet ons brengen tot schuldbelijdenis, tot gebed en tot verlangen naar verzoening. Zoals in de tempel het bloed van dieren verzoening bracht aan het volk Israël, brengt het bloed van Christus ons verzoening. In gedachten laten wij ons wassen door Zijn bloed. 

Overdenking van wie God is


God troont in Zijn hemelse heerlijkheid. Mozes mocht een tijd lang op een berg dicht bij God verblijven. Toen hij terugging naar de mensen, straalde hij. Het zien op Gods heerlijkheid heeft soms zelfs een fysieke uitwerking! (Matige) blootstelling aan zonneschijn heeft al een positief effect op de mens, laat staan de stralen van Gods aanwezigheid. Het effect van het concentreren op God is dat God kostbaar voor je wordt en het brengt je tot aanbidding. Dit kan door de overdenking van Gods Namen, Zijn eigenschappen en Zijn daden.

Overdenking van Gods wil met ons leven


Ieder kind van God stelt zich weleens de vraag hoe hij/zij God kan gehoorzamen in zijn/haar leven. Soms vraagt God gehoorzaamheid terwijl het moeilijk te begrijpen is met welk doel. Bijvoorbeeld toen Abraham zijn thuisland moest verlaten en later zelfs de opdracht kreeg om zijn zoon te offeren. Door te overdenken dat God het is Die de opdracht geeft, komt er rust en overgave. Hij is alwetend en wijs en leidt alles op Zijn manier. Aanleiding om stil te staan bij Gods wil met ons leven is bijvoorbeeld ziekte, tegenslag, een belangrijke beslissing of een roeping. Het kost soms veel tijd en moeite om in te kunnen stemmen met Gods besluit. Zelfs Jezus had het tot op het laatst moeilijk met de weg die Hij moest gaan en vroeg waarom het nodig was dat Hij moest sterven aan het kruis.

Overdenking van de toekomst en eeuwigheid


Het overdenken van de toekomst geeft het leven van nu richting. In ieder mensenleven gaat het een bepaalde kant op: één weg leidt naar de eeuwige dood en één naar het eeuwige leven. Het bedenken dat een slecht leven uitloopt op de eeuwige dood en straf moet een mens ijverig maken om dat te voorkomen. Angst voor straf is geen goede levenshouding, maar het heeft wel een plaats in het leven, omdat het hoort bij Gods rechtvaardig oordeel. Het stilstaan bij de heerlijkheid van het hemelse leven geeft moed om door te gaan ondanks weerstand en teleurstelling. Het is goed om dagelijks bij de twee wegen stil te staan.

Share by: